Kakao – bogactwo polifenoli

kakao

Czy wiesz, że ziarna kakaowca są nam znane już od tysięcy lat? Szczególnie cenne były dla Majów, którzy nazywali kakao „pokarmem bogów”. Przygotowywali z niego napój o nazwie xocolatl, używali także w medycynie ludowej, a nawet wykorzystywali jako środek płatniczy.

Do Europy ziarna kakaowca przypłynęły już z Krzysztofem Kolumbem. Jednak to Hernan Cortes rozsławił je zmieniając tradycyjną recepturę Majów – dodał do tradycyjnego napoju cukier i wanilię. Tak kakao trafiło na dwory królewskie całej Europy, a potem i na nasze stoły.

Choć to bardzo ciekawa historia, chciałabym opowiedzieć Ci, dlatego warto na co dzień jeść kakao i to nie tylko w postaci czekolady.

Zbiór kakaowca. Zdjęcie od Elias Shariff Falla Mardini z Pixabay

KAKAO A PARADOKS INDIAN KUNA

Nie od dziś wiadomo, że kakao zawiera wiele cennych dla nas składników odżywczych. Jest dobrym źródłem magnezu i żelaza, cechuje się również dużą zawartością polifenoli.

To właśnie dzięki polifenolom przypisuje się mu właściwości przeciwzapalne, które chronią nasz układ krwionośny. Przyczyniają się również do obniżenia w organizmie stężenia tzw. złego cholesterolu (LDL) i tym samy zwiększenia stężenia dobrego (HDL). Wpływają także na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi (działanie hipotensyjne) oraz pomagają walczyć z insulinoopornością. Zauważono, że procyjanidyny zawarte w kakao mogą zapobiegać rozwojowi nieswoistego zapalania jelit oraz nowotworów jelita grubego.

Właściwości hipotensyjne kakao po raz pierwszy dostrzeżono u Indian Kuna zamieszkujących Amerykę Środkową. Uwagę badaczy zwrócił fakt, że pomimo spożywania podobnych ilości sodu co mieszkańcy USA, wśród plemienia Kuna znacznie rzadziej obserwuje się występowanie nadciśnienia tętniczego. Jak się okazało, przyczyną takiego stanu rzeczy było częste spożywanie kakao, Indianie piją średnio 5-6 filiżanek tego napoju każdego dnia. Zjawisko to nazwano „paradoksem Indian Kuna”.

CO TO DLA NAS OZNACZA?

Kakao niewątpliwie jest zdrowym składnikiem naszej diety. Warto je spożywać, czy jako dodatek do owsianki, jaglanki, wypieków, czy też w postaci czekolady od czasu od czasu. Warto zwrócić uwagę na rodzaj czekolady, biała, czy mleczna nie będzie tak dobrym źródłem polifenoli, jak gorzka – z im większą zawartością kakao tym lepiej. Kostka białej czekolady dostarczy nam średnio 20 mg polifenoli podczas gdy gorzka czekolada o zawartości kakao rzędu 85-95% aż 15 razy więcej! Chyba nie masz wątpliwości, którą wybrać?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu, zapraszam Cię do przeczytania innych moich artykułów


  1. Jabłońska-Ryś E.: Zawartość polifenoli w czekoladach. Nauka Przyroda Technologie 2012, 6, 2, #30, 1-11
  2. Kłobukowski F., Skotnicka M., Śmiechowska M.: Kakao jak prozdrowotny środek spożywczy. Szkice Humanistyczne 2016, XVI, 4, 155-166
  3. Węglarz M., Kubica A., Sinkiewicz W.: Znaczenie czekolady w prewencji chorób sercowo-naczyniowych. Folia Cardiologica Excerpta 2011, 6, 2, 127-134

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *