Topinambur – cenny prebiotyk

topinambur

Topinambur, a właściwie słonecznik bulwiasty (Helianthus tuberosus L.) pochodzi z Ameryki Południowej, do Europy przywiózł go Krzysztof Kolumb. Jest bliskim krewnym dobrze nam znanego słonecznika zwyczajnego. A kiedy trafił do Polski? Zaczęliśmy go uprawiać już w XVIII wieku, a jednak dla wielu z nas jest on wciąż nieznany. Jego bulwy niektórym przypominają w smaku orzechy, jednak ja wyczuwam w nich wyraźny słonecznikowy posmak, który uwielbiam.

Słonecznik bulwiasty (Helianthus tuberosus L.), zdjęcie od Kerstin Riemer z Pixabay

DLACZEGO WARTO JEŚĆ TOPINAMBUR?

Bulwy słonecznika bulwiastego zawierają białko, witaminy, zwłaszcza witaminę B1, składniki mineralne, krzemionkę i błonnik. Ale co ważniejsze są jednym z cenniejszych źródeł inuliny, wielocukru, który rozkłada się do fruktozy. Szczególnie poleca się go osobom chorym na cukrzycę.

Słodkie bulwy słonecznika bulwiastego zawierają około 16-25% inuliny.

JAK TOPINAMBUR POMAGA NAM DBAĆ O ZDROWIE?

To inulinie słonecznik bulwiasty zawdzięcza swoje właściwości:

  • działa ochronnie na nasz układ pokarmowy;
  • zapobiega rozwojowi nowotworu jelita grubego – łagodzi stany zapalne, zmniejszając tym samym powstawanie owrzodzeń i polipów;
  • reguluje działanie flory bakteryjnej;
  • pomaga obniżać poziom cholesterolu LDL i normalizować poziom glukozy;
  • pomaga w regulacji ciśnienia krwi;
  • sprzyja odchudzaniu;
  • posiada właściwości tłuszczopodobne, dzięki czemu może być używana jako zamiennik tłuszczu w produktach spożywczych, szacuje się, że 1 g inuliny może zastąpić aż 4 g tłuszczu, co może znacznie obniżyć wartość energetyczną jedzenia;
  • wykazuje właściwości żelujące, nadaje produktom gładkość, dzięki czemu może być wykorzystywana w produkcji jako zdrowsza wersja stabilizatorów (to dobra alternatywa dla skrobi modyfikowanej, czy żelatyny).

NATURALNY PREBIOTYK

Inulina i jej pochodne fruktooligosacharydy występujące w bulwach topinambura są jednym z cenniejszych prebiotyków.

Prebiotyki są pokarmem dla flory jelitowej. To dzięki nim jelita zasiedlają sprzyjające naszemu zdrowiu bakterie probiotyczne, Bifidobacterium i Lactobacillus. Ich obecność wpływa pozytywnie na odporność i zapobiega nadmiernemu wzrostowi patogennych bakterii, m.in. Clostridium, Fusobacterium i Gram-dodatnich paciorkowców.

O prebiotykach, probiotykach i florze jelitowej możesz przeczytać więcej tutaj.


  1. Kiełtyka-Dadasiewicz A., Sawicka B. [i wsp.]: Inulina jako produkt spożywczy, paszowy, farmaceutyczny, kosmetyczny i energetyczny. Towaroznawcze Problemy Jakości 2014,1,38
  2. Mystkowska I., Zarzecka K.: Wartość odżywcza i prozdrowotna słonecznika bulwiastego. Postępy Fitoterapii 2013,2
  3. Mystkowska I., Zarzecka K., Gugała M [i wsp.]: Właściwości probiotyczne i farmakologiczne słonecznika bulwiastego (Helianthus tuberosus L.). Probl Hig Epidemiol 2015, 96, 1, 64-66

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *