Schudnij 10 kg w miesiąc – czy to realny i zdrowy cel?

skuteczne odchudzanie

We współczesnych czasach wiele osób boryka się z problemem otyłości i nadwagi, jednocześnie wielokrotnie towarzyszy temu pragnienie możliwie szybkiego i jak najłatwiejszego pozbycia się zbędnych kilogramów. Jak jednak tego dokonać? Istnieje wiele sposobów, które gwarantują błyskawiczne efekty, szereg diet oraz innych cudownych metod. Pytanie tylko czy chcemy ryzykować własnym zdrowiem i dobrym samopoczuciem, aby stosować te, przyznajmy to szczerze, ryzykowne sposoby. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej zapytanie: „Jak szybko schudnąć?”, a otrzymamy propozycje diet, które mogą nam pomóc w osiągnięciu tego celu – diety niskoenergetyczne, monodiety, diety białkowe, diety niskowęglowodanowe, dieta ketogeniczna, a nawet głodówki, oczywiście nie obędzie się też bez suplementów diety i innych substancji wspomagających odchudzanie. Wszystko to brzmi zachęcająco, w krótkim czasie możemy osiągnąć wymarzoną masę ciała, z większym lub mniejszym wysiłkiem z naszej strony. Ale czy rzeczywiście? Schudnięcie 10 kg w miesiąc jest możliwe do zrealizowania, jednak czy jest dla nas zdrowe i czy te kilogramy które udało nam się zrzucić, nie wrócą do nas ze zdwojoną siłą, to już zupełnie inna sprawa.

SKUTKI ZDROWOTNE ZBYT SZYBKIEGO ODCHUDZANIA

Szybkie odchudzanie wiąże się z licznymi, niekoniecznie zawsze przyjemnymi, skutkami. W zależności od stosowania różnych rodzajów diet konsekwencje zdrowotne mogą być inne. Obserwuje się objawy zmęczenia, bezsenność, problemy z koncentracją, nerwowość, płaczliwość, utratę przytomności oraz zaburzenia ze strony układu pokarmowego (biegunki, zaparcia).

Kolejnym następstwem stosowania diet o charakterze restrykcyjnym jest efekt jo-jo, czyli następujące po sobie spadki i wzrosty masy ciała. Obserwuje się go nawet u osób odchudzających się w sposób zrównoważony, tym bardziej występuje on zatem u tych, którzy zbyt szybko schudli.

W dłuższej perspektywie zbyt szybka redukcja masy ciała może prowadzić do rozwoju poważnych schorzeń – chorób układu krążenia, nerek oraz przewodu pokarmowego, osteoporozy (szczególnie u kobiet), czy anemii. Z kolei stosowanie prawidłowo zbilansowanej diety, w której tempo obniżenia masy ciała jest znacznie wolniejsze, ale tym samym skuteczniejsze, przeciwdziała rozwojowi wszystkich tych chorób.

EFEKT JO-JO

Dlaczego występuje on tak często w przypadku szybkiego odchudzania? Należy zdać sobie sprawę jak nasz organizm reaguje kiedy postanawiamy dużo schudnąć w krótkim czasie. Diety, które stosuje się, aby osiągnąć szybkie efekty w znacznym stopniu są tzw. dietami niedoborowymi, co oznacza, że nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, głównie energii, ale również węglowodanów, tłuszczów, białek, witamin, czy minerałów. Taki stan rzeczy powoduje, że masa ciała rzeczywiście ulega zmniejszeniu, jednak zazwyczaj dzieje się to kosztem nie tych elementów naszego ciała, które rzeczywiście chcemy zredukować, tylko aktywnej metabolicznie masy ciała, czyli tej która jest nam potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. W konsekwencji nasza przemiana materii spowalnia i organizm czeka z niecierpliwością na lepsze czasy. W momencie, kiedy znów wracamy do dawnych nawyków, zwykle proces ten zaczyna się już po pierwszym miesiącu stosowania diety, nasze ciało postanawia nadrobić zaległości ze zdwojoną siłą i rozpoczyna magazynowanie wszystkiego co może przyswoić, na mogące wystąpić w przyszłości ponowne gorsze czasy – a my przybieramy na wadze. Jest to oczywiście frustrujące, ponieważ nasze poprzednie starania aby schudnąć zostają zaprzepaszczone, trzeba mieć jednak na uwadze również konsekwencje zdrowotne – zaburzenie prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

JAK PRAWIDŁOWO REDUKOWAĆ MASĘ CIAŁA?

Najważniejszymi aspektami skutecznego odchudzania jest połączenie prawidłowo zbilansowanej diety z umiarkowaną aktywnością fizyczną, stosowanie zaledwie jednego z tych elementów nigdy nie będzie tak efektywne, jak obu jednocześnie.

Zbilansowana dieta to taka, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych, jednocześnie jej wartość energetyczna jest obniżona na tyle, aby proces odchudzania przebiegał w zrównoważonym tempie. Szacuje się, że najkorzystniejsze dla organizmu jest redukowanie masy ciała o 10%, po którym powinien nastąpić okres stabilizacji. Właściwe tempo chudnięcia to 2 do 4 kg miesięcznie. Takie podejście pozwala przystosować się organizmowi do nowych warunków, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia efektu jo-jo, a także korzystnie wpływa na poprawę stanu zdrowia. Pomocna jest tutaj pomoc dietetyka, który nie tylko przygotuje dietę opartą o preferencje konkretnej osoby, ale będzie też pełnił funkcję wspierającą i motywującą do dalszego wysiłku w celu osiągnięcia sukcesu.

  1. Łagowska K., Woźniewicz M., Jeszka J.: Ocena wartości odżywczej diet odchudzających zamieszczonych na portalach internetowych. Probl Hig Epiedmiol 2011, 92 (4), 824-827
  2. Szczuko M., Pieszak N., Jamioł-Milc D. [i wsp.]: Dieta proteinowa w świetle zasad racjonalnego żywienia. Analiza składu jadłospisów. Pomeranian J Life Sci, 2016, 62 (2), 31-38

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *